For Ferrero-gruppen har begrepet bedriftssamfunnsansvar har alltid stått for å ta vare på mennesker og nærmiljøet, dvs. ansatte og tidligere ansatte, forbrukere, familier og lokalsamfunnet der den har sin virksomhet. Disse prinsippene for samfunnsansvar styrte Ferreros første bevegelser i Alba og har forblitt uendret så langt.
Ferrero-gruppens tilnærming til bærekraft bygger på selskapets samfunnsansvarsstrategi: ""Dele verdier for å skape verdier"".
For Ferrero er det å skape delte verdier en praksis som påvirker alle ledd i forsyningskjeden: Det strekker seg fra å ta vare på menneskene som har skapt og fortsetter å skape gruppens historie, støtten fra lokalsamfunnene, fremme av aktiv livsstil blant unge og deres familier, helt fram til det sterke engasjementet i bærekraftig landbrukspraksis og sikring og beskyttelse av miljøet.
Konsernets samfunnsansvarsstrategi er for øyeblikket inndelt i to hovedområder: Mennesker og Planeten.